2018 Aug 22 Wed | سه شنبه, 30 مرداد 1397

University

واحد ارزشیابی

- هدف اصلي از ارزشيابي دروني ارتقاء‌ كيفيت است و اين مهم از طريق فرايندي انجام  مي شودكه منجر به قضاوت يا توصيه ها و پيشنهاداتي در خصوص كيفيت آموزش در گروه مربوطه ميگردد . ماهيت اين ارزشيابي ها كيفي است.

2-ارزش اعتباربخشی به بعد بازرسی و نظارتی آن محدود نمی شود. بلکه تجربه سیستم های اعتباربخشی نشان دهنده این واقعیت است که فعالیت این ساختارها منجر به راه اندازی و تقویت ارزشیابی درونی در موسسات آموزشی و در نتیجه تلاشی درون زاد برای ارتقای کیفیت می شود. ارزشیابی درونی که در قالب فرایند اعتبار بخشی انجام می شود، منجر به کشف نکات بسیار مهمی می گردد. در واقع ارزشیابی درونی و بیرونی در قالب یک ساختار اعتباربخشی، سبب می شوند این ساختارها از محسنات هر دو روش بهره مند شوند.

به‌ عقيده‌ مينتزبرگ‌ (1983) تغييرات‌ در نهادهاي‌ بوركراسي‌ تخصصي‌ ماننددانشگاهها به‌ وسيله‌ روسا و مديران‌ جديد، كه‌ با ورود خود اصلاحات‌ دامنه‌داري‌ را نويد مي‌دهند، انجام‌ نمي‌شود.همچنين‌ ساختار تكنوكراسي‌ دولتي‌ نيز نمي‌تواند تغييرات‌ موردنظر را در نظام‌ دانشگاهي‌ ايجاد كند. بلكه‌ تغييرات‌ دردانشگاهها از طريق‌ تغييرات‌ تدريجي‌ در نگرش‌ و طرز تلقي‌ اعضاي‌ هيات‌ علمي‌ ميسر خواهدبود بنابراين‌، بايد شيوه‌اي‌ ازارزشيابي‌ دانشگاهي‌ را به‌ كار گرفت‌ كه‌ به‌ كمك‌ آن‌ بتوان‌ نظر هيات‌ علمي‌ را نسبت‌ به‌ ارتقاي‌ كيفيت‌ جلب‌ كرد و همكاري‌آنان‌ را در اين‌ امر ميسر ساخت‌. ارزيابي‌ دروني‌ رويكردي‌ است‌ كه‌ چنين‌ نويدي‌ را مي‌دهد.

      از ارزيابي‌ دروني‌ براي‌ مقاصد زير استفاده‌ شده‌ است‌:

      الف‌ ـ آشكار كردن‌ جنبه‌هاي‌ مختلف‌ (درونداد، فرايند، برونداد و پيامد) كيفيت‌ نظام‌ دانشگاهي‌

      ب‌ ـ ياري‌ دادن‌ به‌ خود ـ تنظيمي‌ امور نظام‌ دانشگاهي‌

      ج‌ ـ بهبود بخشيدن‌ به‌ كيفيت‌ نظام‌ دانشگاهي‌

      د ـ مشاركت‌ دادن‌ اعضاي‌ هيات‌ علمي‌ در شفاف‌سازي‌ امور دانشگاهي‌، قدرت‌ سپاري‌ به‌ آنان‌ و پاسخگو كردن‌ نظام‌دانشگاهي‌ نسبت‌ به‌ نيازهاي‌ جامعه‌. در انجام‌ ارزيابي‌ دروني‌ مي‌توان‌ مجموعه‌اي‌ از عوامل‌ نظام‌ دانشگاهي‌ را منظور داشت.

 

 

فرايند ارزيابي دروني را مي توان طي 12 گام به اجرا در آورد.اين مراحل به شرح زير مي باشد

1.       آشنايي اعضاء هيات علمي واحد مورد ارزيابي با هدف ، اصول و روش اجراي ارزيابي دروني

2.       تشكيل كميته ارزيابي دروني

3.       تهيه برنامه زمان بندي اجراي ارزيابي دروني

4.       تعيين عوامل ، ملاك ها و نشانگرهاي ارزيابي دروني

5.       تعييت الزامات براي قضاوت درباره كيفيت

6.       مشخص كردن داده هاي مورد نياز براي ارزيابي دروني

7.       انتخاب يا تدوين ابزار اندازه گيري براي گرد آوري داده ها

8.       گرد آوري داده ها

9.       تنظيم و تحليل داده ها و قضاوت درباره كيفيت عوامل مورد ارزيابي

10.   بازنگري و تصريح هدف هاي گروه آموزشي

11.   تدوين گزارش مقدماتي و توزيع آن براي كسب نظر اعضاء هيات علمي گروه آموزشي درباره پيشنهاد براي بهبود كيفيت گروه آموزشي

12.   تدوين گزارش نهايي .